I LOVE BEAUTY / Charlotte Torpegaard
Ilovebeauty tips

Jo, der er noget, der hedder #NationalVitaminCDay

I USA har de virkelig mange forskellige (skønheds)mærkedage af alskens slags og typer. NationalLipstickDay er klart en af mine favoritter som jeg prøver at huske hvert år. Og i går fandt jeg så ud af, at der også er noget, der hedder NationalVitaminCDay. Man kan hævde, at det måske lige er i overkanten. På den anden side giver det mig anledning til at hylde det fine vitamin (og jo, glød er blot én af tingene).

Du er ganske sikkert stødt på C-vitamin i diverse skønhedsprodukter, der hypes ikke mindst på C-vitaminets evne til at styrke kollagenproduktionen i huden. Tænk lidt på en helt ny madras, der bouncer, når du hopper i den. Det er det samme med huden, , der får en mere elastisk, fyldig og glat struktur.

Men vidste du, at vitaminet også har eminente antioxidante evner og beskytter huden mod fri radikaler, solskader og endvidere styrker huden. Det har også en evne til at gøre huden mere klar og ensartet og endda mindske pigmentforandringer.

Du kan inkludere C-vitamin i din hudpleje og supplere med gode C-vitaminholdige skønhedstilskud. Inkludér også gerne disse ting i din kost: Havtorn, citrusfrugter, camu camu, hyben, rød peberfrugt, kiwi og baobab. Sidstnævnte fås i pulverform og jeg bruger det typisk i eller oven på Skyr, grød, smoothies osv. Jeg har det både i ren form og i min yndlings-Beauty Elixir, hvor der også er masser af andre gode vitaminer og mineraler.

Her er mine bedste kilder til C-vitamin – udenpå og indeni:

  1. Inkludér dette serum i din hudplejerutine. Det har en særdeles høj koncentration af C-vitamin, som ikke blot virker anti-inflammatorisk og som en effektiv antioxidant – det efterlader også huden frisk og fast. Det gør det, fordi C-vitamin har en eminent evne til at booste hudens naturlige produktion af kollagen. Og det vil vi jo gerne have.
  2. Start dagen med et glas lunkent vand med saften fra en halv citron
  3. Tilføj dette i din juice, smoothie, grød, Skyr eller hvad du foretrækker. Du kan også bare komme det i vand
  4. Glem ikke læberne. Denne yndlingsmaske er baseret på havtorn, og giver både bløde, smukke og mere fyldige læber
  5. Baobab er ikke kun godt i maden. Det er også godt på huden, og udover C-vitamin-indholdet har baobab en eminent evne til at mindske mørke rande. Derfor er denne en stor favorit.
  6. Hyben har også et højt indhold af C-vitamin, og denne hybenkerneolie indeholder ydermere A- og E-vitamin.
  7. Smid benene op med denne Fresh Lemon-ansigtsmaske, der virker opfriskende og gør huden mere ensartet i tonen. Den er god som fresh up, inden du skal ud.

Husk at vi har lørdagsåbent i skønhedspavillonen i morgen fra 11-15, hvis du har brug for flere tips til C-vitamin (og alt muligt andet).

4 Kommentarer

  • Svar
    Tanja
    7. april 2019 kl. 07:23

    Hej Charlotte. Har prøvet 2 dage i træk nu at få Chia grøden til at fungere og 2 gang puttede jeg en mere spsk chia frø i for at gøre grøden tykkere. Det bliver ikke til den tykke grød over natten. Bruger det der naturlig mandelmælk. Er det ikke lidt mærkeligt. Det er flydende stadig om morgenen? Kh. Tanja

    • Svar
      Charlotte Torpegaard
      7. april 2019 kl. 21:31

      Hej Tanja,

      Prøv at lade det stå 10 minutter på køkkenbordet og omrør, inden du stiller i køleskabet. Og omrør også grundigt, når du tager det ud om morgenen. Det er typisk flydende indtil du rører rundt. Du kan også prøve at komme 1-2 spsk havregryn i, hvis det stadig ikke er tykt nok eller mindre mælk i.

      Jeg laver det meget ‘på slump’ og bruger lidt forskelligt forhåndenværende (lidt havregryn, græskarkerner hvis jeg ikke lige har mandler, evt. en knivspids vanille osv. – nogle gange kan jeg også finde på at røre en rest Skyr i morgenen, hvis jeg vil have det mere cremet) – men ovenstående er den officielle opskrift fra Marienlyst Badehotel, hvor de serverer den om morgenen til gæsterne.

      Lad mig høre om det virker for dig med de små ekstratips.

      Mange hilsner, Charlotte

  • Svar
    Tanja
    8. april 2019 kl. 08:17

    Hej igen. Tænker jeg skal prøve igen og måske prøve som du nævner at blande de 2 spsk havregryn i om aftenen også for nu har jeg prøvet nogle gange og det bliver for flydende og slet ikke fast. Jeg giver lyd fra mig når jeg forsøger igen ? Forøvrigt er jeg så begejstret når du deler ud af dine egne sundheds tips og har allerede været i helse kosten og købt grapefrugt juice og tænker også baobab pulveret skal med hjem næste gang. Jeg får meget c vitamin i forvejen men med c vitamin kan der jo heldigvis ikke fyldes for meget på:) Glæder mig til mange flere tips fra dig Charlotte og god mandag:) Kh. Tanja

    • Svar
      Charlotte Torpegaard
      10. april 2019 kl. 08:32

      Hvor er det dejligt at høre, Tanja – jeg er så glad for at mine tips kan bruges. Jeg lover at der kommer meget mere af den slags.

      Og ja, prøv med lidt havregryn. Jeg håber det virker for dig.

      Mange hilsner, Charlotte

Efterlad en kommentar

Du kunne også være interesseret i...